چشم به راه

۳ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

سلام

یادش بخیر، سال قبل همین روزها، به یکی از برادران نامه ای نوشتیم و مطالبی را تذکر دادیم.

خیلی دوست دارم این روزها، عده ای این نامه را بخوانند ...

بخش هایی از این نامه که می توان منتشرش کرد:


انتظار نداریم به تمام منویات مقام معظم رهبری اشراف داشته باشید ولی با توجه به جایگاهی که قرار گرفته اید، اطلاع از تعاریف و اصولی که ایشان در مورد جنبش دانشجویی بیان داشته اند، بدون شک از وظایف شماست. برای مثال شما را به مطالعه فرمایشات حضرت آقا در سال 78 در دانشگاه شریف دعوت می کنیم. مخصوصا خصوصیات جنبش دانشجویی، که با توجه به تصمیم گرفته شده مرور بعضی از از آن فرمایشات خالی از لطف نیست:

 " ... خصوصیت سوم]جنبش دانشجویی[، آزادى و رهایى از وابستگی هاى گوناگونِ حزبى و سیاسى و نژادى و امثال اینهاست ... چهارمین خصوصیتِ این حرکت، مبتنى بر اشخاص نبودن است ... ششمین خصوصیت این حرکت دانشجویى و این پدیده ذاتى محیط دانشگاهها این است که بر این حرکت، فقط احساسات حکومت نمى‌کند؛ بلکه ضمن این که احساسات هست، منطق و تفکّر و بینش و تحصیل و میل به فهمیدن و تدقیق هم در آن وجود دارد ... یکى دیگر از آفات جنبش دانشجویى - همان‌طور که گفتم - دور شدن از آرمانهاست ... یکى دیگر از آفات مهمّ جنبش دانشجویى، سطحى شدن است. عزیزان من! از سطحى‌اندیشى به‌شدّت پرهیز کنید. خصوصیت دانشجو، تعمّق و تدقیق است ... یکى دیگر از آفات، به دام احزاب و گروهها افتادن است؛ که این را قبلاً هم گفتم. مواظب باشید، اختاپوس خطرناک احزاب و گروههاى مختلف به سراغتان نیاید و شما را به دام نیندازد. ]که در این صورت[ از آن مجموعه آزاداندیش، اغلبِ خصوصیات مثبت را خواهند گرفت ..."

بدون شک دانشگاه و دانشجویان باید سیاسی باشند. و سیاسی بودن هم به معنای یافتن قدرت تحلیل جریان ها و مسائل مختلف کشور و جهان، و سپس جهت دهی و پیشتاز بودن آن هاست. و نه به معنای ایجاد بستری برای استفاده‌ی جریان ها و گروه های سیاسی. و بارها و بارها تلاش قدرت طلبان چه از نوع اصلاح طلب و چه اصولگرایش را برای سوء استفاده از دانشگاه و دانشجویان برای رسیدن به قدرت را مشاهده کرده ایم ...


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ آبان ۹۳ ، ۲۱:۰۷
مهدی غلامی

سلام

حقیقت ش ما ها خیلی مقصر نیستیم. از بچگی این چیزها رو یادمون دادند. تقصیر کتاب های درسی مون بود.

البته همین اول اعلام موضع کنم که چقدر بدم میاد از بعضی تحلیل ها. اون تحلیل هایی که به آدم القا می کنه که ما از بچگی در یک نظم درست و حسابی که تحت سلطه ی مثلا فراماسون ها زندگی کرده ایم، کارتن دیده ایم و ... و الان هم طبق خواسته اون ها زندگی می کنیم.

 این رو می گفتم از بچگی یعضی از آدم ها برای ما الگو شدند و ما به صورت ناخودآگاه دوست داریم کارهای اون ها رو تکرار کنیم. یکی از این الگو ها پترس ه! آره خود پترس! خیلی ها دوست دارند پترس باشند، مشکلی رو پیدا کنند، سوراخی رو پیدا کنند و دست بکنند توش. تا یه جامعه ای رو رو نجات بدند. تا این جای کارشون بد نیست. مشکل از وقتی شروع می شه که هرکس فکر می کنه سوراخی که پیدا کرده تنها سوراخ سد هست. و تمام کسایی که این ور سد هستند همه مدیون این پترس فداکار هستند. اون وقته که یه دست شون که تو سوراخ بود که هیچی، با دست دیگه شروع می کنند رو سر دیگران زدند. تازه گاها دیده شده که دستی که داخل سوراخ بود هم از سوراخ در میارند و از اون هم کمک می گیرند. با اینکه جفت دستهاشون بیرونه، داد می زنند ایها الناس مگه نمی بینید من پترس ام، همه باید بیاید کمک من ... بقیه پترس ها هم مانند او. همه دو دستی سر و کله ی یکدیگر می زنند که من آنم که پترس بود پهلوان. همه هم آن قدر درگیرند که کسی متوجه نمی شود با اینکه هیچ دستی در هیچ سوراخی نیست، چطور سد خراب نمی شود و آب آن ها را نمی برد. غافل از آن که چند فرسخی بالاتر، مسیر آب عوض شده است و آب اصلا به سمت سد نمی آید ... 

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۹۳ ، ۲۰:۰۵
مهدی غلامی

سلام

" نخبه کسی است که وطن خواهی اش در حد شعار و احساس باقی نمی ماند و برای وطنی که برای او هزینه کرده است، هزینه وطن خواهی اش را پرداخت خواهد کرد، مخصوصا اگر فکر می کند نخبه هست این هزینه بیشتر خواهد شد ...

کشوری که پایه های تولید ثروتش مبتنی بر سرمایه های زیرزمینی اش است، نیازی به جذب و حمایت و برنامه ریزی برای منابع روزمینی اش نخواهد داشت ...

بنیاد ملی نخبگان در عملکرد جدیدش یک بنیاد رفاهی نیست، بلکه مکانی برای توانمندسازی نخبگان برای تاثیرگذاری در جامعه است، بی شک حمایت های بنیاد از نخبگان می تواند به عنوان پشتیبانی برای حرکت به سمت ایجاد شرکت های دانش بنیان خواهد بود ...

تازه اول راه هستیم، با شرکت در کنکور یا المپیاد که نمی توان ادعا کنیم نخبه ایم و تمام شد. چرا که نخبه کسی است که به مملکتش خدمت کرده است، نخبه کسی است که ارزشمندترین چیزش را برای مملکتش خرج کرده است ... "

سورنا

دکتر سورنا ستاری فرزند شهید ستاری، معاون علمی و فناوری که بیش از یکسال است توسط رئیس جمهور به این سمت منصوب شده است. وی دانش آموخته رشته مهندسی مکانیک در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه صنعتی شریف است و اکنون هم از اساتید این دانشگاه است. جملات بالا بخشی از صحبت های وی در دیدار نخبگان با رهبر معظم انقلاب است. صحبت هایی که در کنار عملکرد یکساله ی سورنا در سمت معاونت، امید هایی را در مورد بهبود وضعیت شرکت های دانش بنیان در کشور را نوید می دهد.

نگاهی به آمار تعداد شرکت های دانش بنیانی که در یکسال اخیر توسط معاونت علمی تایید صلاحیت شده اند و همچنین تسهیلاتی که برای این شرکت ها در نظر گرفته شده است نشانگر درک صحیح سورنا از وضعیت کلی کشور و اهمیت نقش شرکت های دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی است. از از جمله تسهیلات در نظر گرفته شده می توان از اعطای معافیت های مالیاتی و گمرکی برای این شرکت ها نام برد که سبب تسهیل در ایجاد و بهبود تعامل آن ها با کشورهای مختلف و تلاش در صادرات محصولاتشان را خواهد داشت. و از همه مهم تر ایجاد بازار برای این شرکت هاست که برای این منظور از طریق اعطای تسهیلات به خریداران از این شرکت ها و برگزاری نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی و ... گام هایی برداشته شده است.

سورنا در برنامه ها و صحبت های خود بارها به حرکت به سمت اصلاح شرایط ورود و ابقا در بنیاد ملی نخبگان و اصلاح حمایت از آن ها، مخصوصا افزایش هرچه بیشتر حمایت های جمعی و حمایت از نهادهای نخبه پرور و در مقابل کاهش آرام حمایت های فردمحور کنونی اشاره کرده است. تخصصی شدن حمایت ها، بجای یکسان برخورد کردن با نخبگان نبز از مواردی است که نیازمند نگاه ویژه و دقیقی از جانب معاونت است که به آن نیز باید توجه صورت گیرد.


برای نقد کارنامه یکساله دکتر سورنا ستاری می توان از نشریه 12 ماه تدبیر و امید که به زحمت دوستان سایت عیارآنلاین تهیه شده است مراجعه کرد.


۲ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۰۲ آبان ۹۳ ، ۱۱:۰۷
مهدی غلامی